شرکت آلماني سونو اعلام کرد توليد ماشين خورشيدي خود را از سال آينده در سوئد آغاز خواهد کرد.
سونو، که يک شرکت تازهوارد در صنعت خودرو است، سه سال پيش توسط سه جوان آلماني در مونيخ تاسيس شد و با جذب سرمايههاي مردمي از طريق اينترنت کار خود را آغاز کرد.
ماشين اين شرکت که نامش سايون است، با 330 باتري خورشيدي پوشانده شده است. سايون ميتواند با نيرويي که اين صفحات ذخيره ميکند تا 34 کيلومتر حرکت کند. باتري الکتريکي ماشين را ميتوان با برق هم شارژ کرد. شارژ باتريها با استفاده از شارژرهاي سريع نيم ساعت طول ميکشد و برد ماشين حداکثر 250 کيلومتر است.
اين اولين بار است که باتريهاي خورشيدي تا اين اندازه در يک خودروي توليد انبوه استفاده ميشود. خودروسازان ديگر نظير تويوتا، نيسان و آئودي قبلا از اين روش در ابعادي کوچکتر براي ذخيره انرژي خورشيد استفاده کرده بودند.
هيونداي و کيا هم قرار است از سال آينده برخي محصولاتشان را با باتري خورشيدي که روي سقف قرار دارد به بازار عرضه کنند.
استفاده از باتريهاي خورشيدي منتقداني هم دارد. از جمله ايلان ماسک، مدير کارخانه تسلا که معتقد است استفاده از صفحات خورشيدي در ماشين کمترين بازدهي را دارد. منتقدان ميگويند ميزان جذب انرژي به زاويهاي که نور به صفحات خورشيدي ميتابد بستگي زيادي دارد و در صورتي که اين زاويه درست نباشد، انرژي بسيار کمي ذخيره ميشود.
سايون قرار است در کارخانهاي ساخته شود که قبلا محصولات شرکت سوئدي ساب در آن ساخته ميشد. بعد از ورشکستهشدن ساب در سال 2012، اين کارخانه توسط يک شرکت چيني خريداري شد.
درباره این سایت